Kroken Bodø rigger seg for fremtiden!
De fleste av oss har benyttet en biljekk, iallfall når sommer- og vinterhjul skal legges om på egen bil mellom sesongene. Men når Kroken Bodø skal utføre service og reparasjoner på sine mange kunders bobiler, da blir en vanlig biljekk mer som en tannpirker sammenlignet med deres nyinvestering. En innendørs løftebukk for bobiler opp til 6,5 tonn.
– Noen ganger er det faktisk størrelsen det kommer an på. En stor løftebukk med god, ryddig plass og et flatt gulv under, gjør arbeidsflyten mer effektivt. Dette kommer våre kunder til gode, både når det gjelder kostnad og leveringstid. Den nye bukken vil være et løft for den totale servicegraden vi kan levere til våre kunder. Kundene vil gjerne ha bobilen sin tilbake fra verkstedet så raskt som mulig, sier Torben Hanssen daglig leder ved Kroken Bodø.
Selv om den nye innretningen er av det større slaget, er det svært enkelt for en stor bobil å komme seg oppå bukken. Før bobilen kjøres på, er løftebukkens kjørebaner senket helt ned i gulvet slik at alt er på samme plan. Deretter er det bare å sikre bobilen og løftebukken, før bilen løftes og arbeidet kan starte umiddelbart.
I den store, moderne verkstedhallen deres rett ved Riksvei 80 på Tverlandet treffer vi Torgeir Vikmark-Lunga som er verksmester hos Kroken Bodø. Han gjetter på at deres nye løftebukk er Nord-Norges største i caravan-sammenheng. I hallen kan opp til seks bobiler få plass samtidig, og med tre store porter går inn- og utkjøring smidig og sikkert.
Faglig dyktighet og allsidighet
– I verkstedet er det fire faste mekanikere, inkludert meg selv, forteller Torgeir. – Og så har vi eget kundemottak hvor Ernst er vår krumtapp som planlegger og setter opp timer for våre mange kunder. Vi har heldigvis veldig rutinerte og faglig dyktige mekanikere her.
På karosserisiden har vi Gisle og meg selv. Gisle er utdannet bilskadereparatør og tar seg av det meste av karosseriskader og alle operasjoner som krever ekstrem fingerferdighet og nøyaktighet. Der de beste i bransjen må melde pass, finner Gisle en løsning.
Finn Olav er kanskje den mest allsidige av oss. Han er spesielt god på fukttester, klargjøringer og serviceoppdrag. Har du behov for en uteservice, er det mest sannsynlig han du vil møte.
Kato håndterer bestilling av deler, samt garanti- og reklamasjon. Han er utdannet bilmekaniker for tunge kjøretøy, og utfører ved behov en del reparasjoner.
Jan-Magne er vår sist ansatte. Han er en praktiker av de sjeldne, og også dyktig innenfor strøm, elektronikk og parabol/TV.
– Hvor store reparasjoner kan dere utføre her hos Kroken Bodø på Tverlandet?
Her kan vi utføre alt fra alminnelig service til større opprettinger etter kollisjoner med skifte av hele, komplette sider og bakvegger. Vi gjør reparasjoner på våre egne merker, men selvsagt også på andre merker som Kroken ikke er forhandler av.
– Dersom noen kommer med en bobil som er større enn 6,5 tonn – hva skjer da?
– Vel, sier verksmesteren, og ler litt. De veldig store bobilene med tre akslinger er på oftest på 5,5 tonn, så her har vi faktisk mye å gå på. Den som er løftet opp på bukken her nå, er noe under fire tonn.
– Når bør man bestille time til service på bobil og campingvogn?
På sommeren er det veldig hektisk på verkstedet. På vinteren har vi også mye å gjøre, men da er det mindre press, så bestill gjerne service i god tid før sesongen begynner. Dess nærmere sesongstart du bestiller, dess lengre tid tar det før du får time.
– Hvor ofte bør man få service på bobilen eller campingvogna?
Fukttesten er knyttet til garantien, og denne må da utføres hvert år. Når dette skal skje, er avhengig av når bilen eller vogna var registrert. Når garantien er gått ut, anbefaler vi likevel årlig fukttest, da det er en billig forsikring mot fuktskader og følgeskader. Hopper man over fukttesten i fire–fem år, og da finner fukt, kan det ha lekket lenge, med store kostnader som følge. En fukttest tar bare en liten time, så det er ingen grunn til å ikke ta den. Man kan få testen gjort mens man venter og tar seg en kopp kaffe i kaffeKroken, avslutter verksmester Torgeir Vikmark-Lunga med et smil.
Velkommen til oss!
Tekst og foto, Anders Haukland.
Kontakt Tverlandet
-
Vidar Johansen
Selger
Vis telefon Vis epost -
Ernst Rolf Storeide
Kundemottak bodelsverksted
Vis telefon Vis epost -
Hjalmar Fredriksen
Salgssjef
Vis telefon Vis epost -
Kato Nilsen
Reklamasjon / ettermarked
Vis telefon Vis epost -
Mary Ann Olsen
Butikk
Vis telefon Vis epost -
Torben Hanssen
Daglig leder
Vis telefon Vis epost -
Torgeir Vikmark-Lunga
Verksmester
Vis telefon Vis epost -
Kurt Hanssen
Kundemottak bilverksted
Vis telefon Vis epost